Monday, January 28, 2008

Pemergian Suharto: Malaysia Kehilangan Sahabat Baik

JAKARTA, 27 Jan (Bernama) -- Malaysia kehilangan seorang sahabat karib dengan pulangnya ke rahmatullah bekas presiden Indonesia, Suharto, pada usia 86 tahun pada jam 1.10 tengah hari waktu tempatan (2.10 waktu Malaysia) hari ini.

Suharto, presiden kedua yang menerajui Indonesia selama 32 tahun dari 1966 hingga 1998, meninggal dunia akibat kegagalan fungsi pelbagai organ dalaman setelah 24 hari dirawat di Hospital Pusat Pertamina di Jakarta Selatan di sini.

Organ-organ dalaman bekas presiden yang dipanggil akrab Pak Harto itu, seperti jantung, paru-paru dan ginjal gagal berfungsi sejak pukul 1 dinihari ini apabila pernafasan Allahyarham sepenuhnya bergantung kepada mesin bantuan.

Lagi: http://web6.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=310554


Malaysia Hargai Hubungan Baik Allahyarham Suharto

SUBANG, 27 Jan (Bernama) -- Malaysia amat menghargai sumbangan bekas Presiden Indonesia Suharto yang memainkan peranan utama dalam mengeratkan hubungan antara Malaysia-Indonesia, kata Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

"Satu hubungan yang mengeratkan antara Malaysia dan Indonesia dan kita sangat menghargai hubungan yang baik itu yang diterajui oleh Pak Harto (gelaran akrab untuk Suharto di kalangan rakyat Indonesia).

"Hubungan itu telah memberi banyak kebaikan kepada kedua buah negara. Kita berdoa supaya Allah mencucuri rahmat kepada Allahyarham Pak Harto," kata Abdullah kepada pemberita sejurus tiba di tanah air, di Pangkalan Tentera Udara Subang di sini hari ini.

Lagi: http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=310592


Malaysia Terhutang Budi Kepada Suharto, Kata Dr Mahathir

KUALA LUMPUR, 27 Jan (Bernama) -- Malaysia terhutang budi kepada Suharto atas peranannya mengakhiri gerakan Konfrontasi Indonesia ke atas Malaysia selepas menjadi Presiden Indonesia, kata Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

Dalam memberi penghormatan kepada Suharto, bekas Perdana Menteri Malaysia berkata: "Kami memandang kepadanya sebagai pemimpin ulung dan negarawan antarabangsa. Bagi diri saya, ia agak peribadi. Saya mengenalinya dan berurus dengan dia untuk tempoh sekian lama.

"Saya menganggapnya sebagai sahabat Malaysia dan rakan karib," katanya ketika mengulas mengenai pemergian Suharto kepada Bernama dan RTM di kediamannya di Seri Kembangan di sini.

Lagi: http://web6.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=310623

No comments: